Ik ben bezig met een onderzoek en vroeg me af hoe het precies zit met de openbaarmaking van milieu-informatie onder de Wet open overheid (Woo). In principe zou veel van deze informatie toch openbaar moeten zijn, maar ik vraag me af of er bepaalde uitzonderingen zijn waarbij milieu-informatie niet beschikbaar is voor het publiek.
Zijn er specifieke regels of voorwaarden die van invloed kunnen zijn op het al dan niet openbaar maken van deze gegevens?
Heel belangrijk hierbij is het verschil tussen milieu-informatie en informatie over milieu-emissies. Bij emissies moet je denken aan alles wat in het milieu terechtkomt of kan komen. Gevaarlijke stoffen, CO2, maar ook geluid of licht. Omdat dit direct raakt aan de leefomgeving en gezondheid van mensen is in het Verdrag van Arhus, waar Nederland partij bij is, afgesproken dat overheden hierover extra transparant moeten zijn.
Zodra het emissiegegevens betreft, zijn er daarom maar heel weinig uitzonderingsgronden van toepassing.
De uitzonderingsgronden van hoofdstuk 5 van de Wet open overheid zijn volgens artikel 5.1 lid 7 van de Woo namelijk niet allemaal van toepassing in het geval van openbaarmaking van informatie over emissies:
Artikel 5.1 lid 7 van de Wet open overheid:
‘Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op milieu-informatie die betrekking heeft op emissies in het milieu.’
Voor alle overige milieu-informatie zijn de uitzonderingen grotendeels van toepassing, behalve de volgende:
Vertrouwelijk verstrekte bedrijfsgegevens mogen alleen worden geweigerd als openbaarmaking ernstige schade aan een bedrijf tot gevolg zou hebben;
Milieu-informatie mag niet geweigerd worden vanwege ‘onevenredige benadeling’;
Weigering van persoonlijke beleidsopvattingen over milieu-informatie moet altijd worden afgewogen tegen het belang van openbaarmaking.