Ik heb een beroep niet-tijdig gewonnen en de daaraan verbonden dwangsom is volgelopen. Voor zover ik kan vinden moet ik nu opnieuw en beroep niet tijdig instellen.
Dit lijkt me allemaal nogal omslachtig, nog een keer precies dezelfde procedure over doen. Is er een mogelijkheid dat te verkorte. Lijkt me genoeg om de rechter uit de eerste zaak te informeren dat verweerder hun uitspraak minacht door nog altijd geen besluit te nemen.
Als u inderdaad meent een nieuwe, tweede dwangsom nodig te hebben als prikkel om de overheid tot een beslissing aan te zetten, dan kunt u direct opnieuw beroep wegens niet-tijdig beslissen aantekenen bij dezelfde rechtbank. Een nieuwe ingebrekestelling is daarvoor niet nodig.
Het beginnen van deze procedure kan overigens ook al (kort) voordat de eerste dwangsom is volgelopen. Alleen zal de rechter de nieuwe dwangsom niet eerder laten beginnen dan de datum waarop de vorige is volgelopen. Dat is althans nu de staat van de jurisprudentie.
Hartelijk dank voor de snelle. De voor de hand liggende vervolgvraag; ziet u alternatieve prikkels voor de klaarblijkelijk niet effectieve dwangsom? Ik denk te vragen om een hogere dwangsom die sneller vol loopt. Zou het een helpen zijn zitting te vragen?
Bij een tweede beroep niet-tijdig is ook volgens de landelijke richtlijnen vrijwel altijd sprake van een hogere dwangsom, doorgaans 250 euro per dag in plaats van 100 euro. Een zitting wordt doorgaans niet nodig gevonden, hierom vragen is geen garantie dat deze ook wordt ingepland. Wel is het mogelijk om bij een tegenvallende uitspraak verzet aan te tekenen, waarbij dan beoordeeld wordt of die zitting er wel had moeten komen.