In een aantal gevallen merkte ik dat nemen van een besluit op een Woo-verzoek, en het verzamelen en lakken van de te openbaarmaken documenten gebeurt door dezelfde persoon die het dossier behandelt. Het navragen van processen en locaties voor de zoekslag gebeurt eigenlijk altijd overal bij mijn weten door de inhoudelijke afdeling.
Ik denk me te herinneren een aantal jaren geleden gelezen te hebben ergens dat juist bij de Woo/Wob er bewust gekozen is voor juridisering en buiten het primaire proces plaatsen, waarbij zowel het lakken als het besluiten door behandelaars gebeurt die niet primair betrokken zijn bij het dossier. Dit had dan de kwaliteit ten goede moeten komen, zowel voor wat betreft politieke gevoeligheid (juridisering) als belangen scheiding tussen primaire behandelaar en Woo-behandelaar.
Uit een recent raadsvoorstel in de regio begrijp ik dat het behandelen en besluiten op Woo-verzoeken door dossierhouder e/o directe collega’s (indien meer dan 1 personen in groep) staande praktijk is:
De (administratieve) afhandeling van Woo-verzoeken wordt tot op heden uitgevoerd door de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het onderwerp waar het verzoek zich op richt. De afhandeling kost veel capaciteit. Met name het zoeken van documenten en het scannen van de documenten op wat wel openbaar mag worden gemaakt en wat niet vraagt veel. Hierdoor kunnen de collega’s hun inzet minder plegen op hun primaire taken.
Ik denk ook te lezen dat de juridisering misschien niet geheel lukt:
Een aanzienlijk deel van de recente verzoeken concentreert zich op processen en besluiten waarover in het verleden reeds intensief contact en/of discussie met de betrokken partijen heeft plaatsgevonden. Het afhandelen hiervan vergt daarom vaak extra juridische en inhoudelijke afstemming.
Het komt ook voor dat medewerkers van onafhankelijk opgehangen organen (zoals medewerkers onafhankelijke bezwaarschriftencommissie) Woo-besluiten nemen en/of proceshandelingen die tot een voor bezwaar vatbaar besluit leiden. Het lijkt me ongewenst dat een controlerend orgaan zelf handelingen verricht die het later onafhankelijk moet gaan duiden.
Helaas lukt het me niet om de bron terug te vinden waarin staat dat deze ontwerpkeuzes aan de wet ten grondslag liggen. In de wet zelf vind ik hier niks over behoudens coordinatie, dus lijkt het een vrije keuze.
Is bij SPOON bekend of ik me deze bron juist herinner en zo ja, waar dit terug te vinden is?