De gemeente zegt dat ze geen documenten heeft, wat kan ik nu doen?

Ik heb een Woo-verzoek ingediend, maar de gemeente zegt dat ze geen documenten hebben rondom mijn verzoek, maar ik weet zeker dat die er wel zijn. Ik loop nu al vast.

Dit is mij ook een keer overkomen.

Ik heb toen bezwaar ingediend waarbij ik 1 document voegde bij het bezwaarschrift dat wel onder de reikwijdte viel en het orgaan moest hebben.

Beetje flauw, maar had bewust maar 1 document bijgevoegd zodat ik aan de hand van de overige documenten kon controleren in hoeverre men tweede keer wel beter gezocht had. Je kunt ook vragen naar onderbouwing van de gebruikte zoektermen en systemen die men geraadpleegd heeft.

Uiteindelijk voldeed resultaat, maar kwaliteit archivering was maar zo zo, de “Goede, Geordende en Toegankelijke Staat” uit de archiefwet bleek niet echt waargemaakt te worden.

2 Likes

Allereerst is het van belang om te weten hoe deze mededeling van de gemeente aan jou bekend is gemaakt.

1. Staat de mededeling in een formeel Woo-besluit als antwoord op het Woo-verzoek?

Dan kan je tegen dit besluit in bezwaar. Als het goed is, staat er na het besluit een alinea en soms in een bijlage over hoe je in bezwaar kan en aan welke voorwaarden bezwaarschriften moeten voldoen. De belangrijkste voorwaarde is de termijn: het bezwaarschrift moet binnen 6 weken na het genomen besluit bij de overheidsinstantie die het besluit heeft genomen, in dit geval een gemeente, zijn ingediend.

1. Is de mededeling mondeling/per mail overgebracht (voorafgaand of in plaats van een besluit te nemen)?

Dan raden we je aan om zo snel mogelijk erop aan te dringen dat je graag een formeel besluit hierover (met waarschijnlijk dus daarin deze mededeling) ontvangt.

We schrijven ‘zo snel mogelijk’ omdat je (i) waarschijnlijk zo snel mogelijk het besluit wil zodat je verder kan en omdat (ii) in geval dat een formeel besluit niet binnen de (verdaagde) wettelijke termijn van zes weken wordt genomen, het voor een bestuursrechter in een beroep niet (tijdig) makkelijker is om aan te nemen dat je snel de informatie wil en aanvoert dat je graag hebt dat de rechter een korte termijn oplegd aan de overheidsinstantie voor het alsnog, snel, nemen van het besluit

Zoals hierboven al genoemd, is een formeel besluit namelijk de enige manier om vervolgens in bezwaar te kunnen gaan: zonder besluit, geen bezwaarmogelijkheid.

En je bezwaarmogelijkheid is één van de maar drie rechtsmiddelen die je hebt, dus het is zonde om daar geen gebruik van te maken.

Tot slot, als toevoeging op het advies van @mty10 in het geval je nog géén formeel besluit hebt ontvangen: je kan er ook dan voor kiezen om alvast ‘bewijzen’ toe te voegen voor het feit dat jij weet dat er wél documenten zijn.

Een alternatief is het formele besluit afwachten en dan zoals @mty10 voorstelt het bewijs toevoegen.

Dank voor dit antwoord!