Op 15 juli 2026 diende ik een Woo-verzoek in bij het Ministerie van Buitenlandse
Zaken. Daarna heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken dit doorgezonden aan de Douane. Later heeft de Douane een voorstel gedaan om de beslistermijn op te schorten. Hier heb ik mee ingestemd. Vandaag heb ik het besluit ontvangen met daarin de reden voor de opschorting. Besluit:
“Ik kan uw verzoek niet inwilligen. Er zijn namelijk geen door u gevraagde
documenten bij de Douane aangetroffen die binnen de reikwijdte vallen van uw
verzoek.” Over het procesverloop staat: “Met deze opschorting bent u op 4 september 2026 akkoord gegaan. Het doel van deze opschorting was om nader te onderzoeken of de door u gevraagde informatie bij een ander betrokken bestuursorgaan berust of onder diens verantwoordelijkheid beschikbaar is. Ik zal u hierover informeren via een separate e-mail, zodra dit onderzoek definitief is afgerond.” In artikel 4.2 staat dat ze mijn verzoek in dat geval onverwijld doorsturen. Mag de Douane nu al een formeel Woo-besluit doen?
Of al dan niet het besluit genomen kan worden voordat het Woo-verzoek doorgestuurd wordt naar een ander bestuursorgaan durven we niet met zekerheid te zeggen. Het is ook de vraag of dat iets uitmaakt, want het doet niet af aan de doorzendplicht. Wel hebben wij dit zelf niet eerder meegemaakt.
Wat wel vreemd is, is dat het besluit zelfs al wordt genomen voordat ‘dit onderzoek definitief is afgerond’. Als de Douane nog bezig is uit te zoeken bij welk bestuursorgaan mogelijk documenten liggen, valt niet uit te sluiten dat in overleg met andere bestuursorganen toch nog de conclusie wordt bereikt dat de stukken bij de Douane (zouden moeten) liggen.