Elk WOO-verzoek is anders, maar mogelijk kun je iets meenemen van onze ervaringen. Zaak: In 2019 werd een park aangelegd in ons dorp, bestemd voor evenementen en recreatie. In de periode 2021-december 2023 overlegden gemeente en projectontwikkelaar in het geniep (niemand in het dorp wist het) hoe in het park 28 appartementen konden worden gebouwd. Doel van het WOO-verzoek:“wat is afgesproken?” Problemen: uitstelacties, onvolledige dossiers, geen gehoor bij bezwarencommissie, gemeente stelde dat beslissingen waren genomen door telefonisch of mondeling overleg zonder verslaglegging, dus geen documenten, mailtjes of apps. Oplossingen: 1. zoek de chronologische lijn in de overleggen en zoek naar documenten die worden toegezegd, aan elkaar worden toegezonden of zijn overlegd bij de overleggen. Bij ons werd een (essentieel) memo vier keer vermeld: eerst wordt het memo voorbereid, toen is het memo op tournee in het gemeentehuis, vervolgens het is verzonden aan de projectontwikkelaar en later was het memo bijlage bij collegevoorstel. Toch werd het memo niet openbaar gemaakt, want " het bleek niet haalbaar" 2. Vaak zendt een gemeente ook documenten (verzoeken, meldingen) naar andere bestuursorganen (provincie, waterschap, milieudienst). Dien ook bij die bestuursorganen een WOO-verzoek in. Vaak krijg je eerst een bericht dat weer moet melden bij de eerste gemeente, maar neem daar geen genoegen mee. Je meldt dan "u bent volgens de wet een zelfstandig bestuursorgaan en moet voldoen aan de WOO. "Bij ons werkte dat bij de milieudienst, waardoor wij 7 documenten kregen, welke de gemeente had verzwegen. 3. Vraag ook in je WOO verzoek naar verslagen teamoverleg, afdelingenverslagen en portefeuilleoverleggen, waar het onderwerp WOO-verzoek aan de orde kwam. 4. Ga ook na of een dossier is overgedragen van de ene ambtenaar aan een andere ambtenaar. Dat is er toch correspondentie over met een inventarisatielijst. 5. Ga wie bij de overleggen aanwezig waren. Zijn deze ook gevraagd in het WOO verzoek? Bij ons was slechts bij één inhuurkracht de informatie opgevraagd, terwijl drie afdelingen betrokken waren bij het proces. ( De bezwarencommissie vond dat één informant genoeg was, de rechter niet) 6. Ga ook na hoe iets is begonnen: wie heeft het eerste verzoek ingediend? Bij ons ontstonden rapporten zomaar uit het niets. Dat is niet logisch: er is eerst een opdrachtverstrekking, met informatie over voorwaarden en aanwijzingen 7. Maak in een beroepschrift je verzoek panklaar voor de rechter: vermeld dat op een bepaalde datum een document is genoemd, beschreven of toegezegd en dat het document niet is aangetroffen. Dan heb je een grotere kans dat de rechter jouw bezwaren overneemt.
1 Like