Ervaringen met het opvragen van prioriteitenlijsten en informatie uit het 'VIA-systeem'?

Ik ben al een aantal jaar bezig met de gemeente Beek over de snelheid in onze straat, de gemiddelde snelheid ligt veel hoger dan de maximale snelheid en ik ben van mening dat de gemeente hier werk van moet maken.

In een gesprek hierover heeft de gemeente gereageerd dat onze straat niet op de prioriteitenlijst staat. Dit kwam nadat via Veilig Verkeer Nederland een rapport is opgesteld door een externe expert.

Middels een Woo-verzoek heb ik naar deze prioriteitenlijst gevraagd en ook de onderbouwing van ieder punt op deze lijst. De reactie op mijn verzoek was: ‘afgewezen want het document bestaat niet’.

Als burger is het natuurlijk lastig te bewijzen dat een document bestaat maar ik ben in bezwaar gegaan omdat ook de deelvragen niet beantwoord worden. Dit bezwaar heb ik in een gesprek moeten toelichten. De gemeente gaf aan dat onderbouwingen voor keuzes gemaakt worden op basis van data uit het ‘VIA-systeem’. De gemeente gaf verder aan dat deze database geraadpleegd wordt maar dat hieruit geen gegevens worden vastgelegd. Daarbij zou de database ‘dynamisch’ zijn. Achterhalen van ‘oude’ informatie zou lastig of niet mogelijk zijn. De gemeente beriep zich op het gegeven dat nieuwe documenten aanmaken voor een Woo-verzoek niet nodig is.

Mijns inziens valt de data uit dit systeem wel degelijk onder de Wet open overheid en moet deze informatie openbaar gemaakt worden. Reden hiervoor is dat deze data gebruikt wordt voor het maken van beleid en keuzes. Dit heb ik dan ook aangegeven in het gesprek. Verder vind ik het vreemd dat een gemeente geen ‘lijst’ zou hebben over verkeerspunten die zij wil aanpakken de komende periode.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke vraag en kunnen jullie mij adviseren hoe ik hiermee om moet gaan? Advies of verwijzingen naar uitspraken (zoals bijvoorbeeld van de Raad van State) zijn ook van harte welkom.

Als Woo-verzoeker kom je regelmatig terecht in discussies met bestuursorganen over het al dan niet bestaan van documenten. De eerste horden daarbij zijn een vinger aan de pols houden of er wel goed wordt gezocht en het aannemelijk maken dat informatie daadwerkelijk op een of andere wijze is vastgelegd. Dit laatste geldt bijvoorbeeld voor de ‘prioriteitenlijst’, waarvan de gemeente heeft gezegd dat die bestaat. En ook het rapport van de externe expert via Veilig Verkeer Nederland.

Daarna kun je op het punt komen waar jij je eveneens bevindt: de informatie bestaat wel maar niet in de vorm die zou zijn gevraagd of niet in een vorm die zich leent voor vastlegging.

Het is op zichzelf correct dat een bestuursorgaan op grond van de Woo niet verplicht is om nieuwe documenten aan te maken. De vraag is dan wanneer er precies sprake is van reeds vastgelegde informatie en wanneer van informatie die nog moet worden vastgelegd. Als een bestuursorgaan met een redelijk eenvoudige zoekopdracht een uitdraai of screenshot uit een systeem kan maken moet dat gewoon gebeuren.

Als ik het goed begrijp erkent deze gemeente dat het soort informatie dat gevraagd is zich in de database bevindt, alleen dat deze informatie niet meer actueel is. Je kunt ervoor kiezen er voor dit moment in mee te gaan om ze dan een uitdraai uit het systeem te laten verstrekken van de informatie uit het systeem die wel actueel is. Je krijgt dan beter zicht op hoe het systeem informatie bijhoudt en kunt daarmee onderbouwen dat de ‘oude’ informatie er ook zou moeten zijn of je er juist bij neerleggen dat die er waarschijnlijk niet meer is.