Gebrekkige implementatie open data richtlijn

Interessant, weet iemand of deze procedure nog loopt en wat er volgens de Europese Commissie schort aan de Nederlandse implementatie van de open data richtlijn?

@jwt13 weet jij hier meer over?

Sorry, “eiland” en “SPOON”, ik had niet gezien dat deze vraag aan mij was gesteld. Het onderwerp ligt buiten mijn eigen interessegebied, maar ik kan jullie wel op weg helpen. De richtlijn dateert van 20 juni 2019. Nederland had uiterlijk 17 juli 2021 aan de Europese Commissie moeten meedelen welke maatregelen waren genomen voor de uitvoering. Toen Nederland (lees: BZK) geen haast bleek te maken begon de Commissie op 31 maart 2023 een verdragsinbreukprocedure.

De regering zond de Tweede Kamer op 22 juni 2023 het voorstel voor een “Wet implementatie Open data richtlijn” (kamerdossier 36382). Dat is inmiddels door beide Kamers aangenomen. Voor een overzicht, zie de tijdlijn op de EK-website (Wet implementatie Open data richtlijn (36.382) - Eerste Kamer der Staten-Generaal) waarin ook de diverse stadia van de TK-behandeling zijn meegenomen. Uiteindelijk kwam het tot de Wet van 5 juni 2024, die werd gepubliceerd in het Staatsblad van 18 juni 2024 (Stb. 164) en op 19 juni 2024 in werking trad.

Of de verdragsinbreukprocedure is stilgelegd dan wel beëindigd vanwege de indiening van het wetsvoorstel is mogelijk wel te lezen in de Kamerstukken. Neem anders even contact op met het Expertisecentrum voor Europees Recht via djz-ecer@minbuza.nl. Officieel mogen ze daar alleen vragen van rijksambtenaren beantwoorden, maar met vriendelijk vragen kom je een eind (tenzij het Woo-vragen betreft, maar dat wist je allicht al).