Hoe werkt uitgestelde openbaarmaking? Wat kan ik ertegen doen?

Eerder dit jaar heb ik een Woo-verzoek ingediend bij de Nederlandse Arbeidsinspectie (om openbaarmaking van een handhavingsbesluit van de minister van SZW). Ik heb (eindelijk) een besluit gekregen op mijn Woo-verzoek.

In de voorbereiding hiervan zijn bij een derde belanghebbende (de organisatie die de boete heeft gekregen) zienswijzen gevraagd en deze derde belanghebbende heeft - zo blijkt uit het besluit - vrijwel alles uit de kast gehaald om publicatie zo veel mogelijk te voorkomen. Daarom heeft het bestuursorgaan toepassing gegeven aan art. 4.4, lid 5 Woo. Ik heb dus het besluit ontvangen, maar de documenten worden pas openbaar gemaakt als er niemand binnen de termijn van twee weken bezwaar maakt tegen deze openbaarmaking.

Hierdoor is de bezwaartermijn voor het besluit al gaan lopen, maar heb ik nog geen inzage in wat het bestuursorgaan daadwerkelijk voornemens is om te publiceren.

Wat is raadzaam om te doen in zo’n situatie? En wat als de derde belanghebbende bezwaar maakt tegen de openbaarmaking (en zeer waarschijnlijk meteen ook een voorlopige voorziening vraagt om de openbaarmaking tegen te houden zolang er nog niet op het bezwaar is besloten) en deze daadwerkelijk krijgt?