Iemand ervaring met informatie uit het 'VIA-systeem' en prioriteitenlijsten?

Beste,

Helaas ben ik al wat jaren bezig met de gemeente Beek over de snelheid in onze straat, de gemiddelde snelheid ligt veel hoger dan de maximale snelheid en ik ben van mening dat de gemeente hier werk van moet maken.

In dit gesprek is vanuit de gemeente gereageerd dat onze straat niet op de prioriteitenlijst staat, dit kwam nadat via VVN een rapport is opgesteld door een externe expert.
Middels een WOO verzoek heb ik naar deze prioriteitenlijst gevraagd en ook de onderbouwing van ieder punt op deze lijst.
Reactie op mijn verzoek: ‘afgewezen want het document bestaat niet’.

Als burger is het natuurlijk lastig te bewijzen dat een document bestaat maar ik ben in bezwaar gegaan omdat ook de deelvragen niet beantwoord worden.
Dit bezwaar heb ik in een gesprek moeten toelichten. De gemeente gaf aan dat onderbouwingen voor keuzes gemaakt worden op basis van data uit het ‘VIA-systeem’. De gemeente gaf verder aan dat deze database geraadpleegd wordt maar dat hieruit geen gegevens worden vastgelegd. Daarbij zou de database ‘dynamisch’ zijn. Achterhalen van ‘oude’ informatie zou lastig of niet mogelijk zijn.
De gemeente beriep zich op het gegeven dat nieuwe documenten aanmaken voor een WOO verzoek niet nodig is.

Mijns inziens valt de data uit dit systeem wel degelijk onder het WOO en moet informatie openbaar gemaakt worden. Reden hiervoor is dat deze data gebruikt wordt voor het maken beleid en keuzes. Dit heb ik dan ook aangegeven in het gesprek.
Verder vind ik het vreemd dat een gemeente geen ‘lijst’ zou hebben over verkeerspunten die zij wil aanpakken de komende periode.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke vraag en kunnen jullie mij adviseren hoe ik hiermee om moet gaan?
Advies of verwijzingen naar uitspraken (zoals bijvoorbeeld Raad van Staten) zijn ook van harte welkom.

Met vriendelijke groet,