Een door de bestuursrechter opgelegde dwangsom niet-tijdig is volgelopen (na 150 dagen nog altijd geen besluit). Naast een tweede beroep niet-tijdig probeer ik de verbeurde dwangsom te innen. Iemand daar ervaring mee of tips en adviezen in?
Tot nu toe heb ik het bij een deurwaarder gelegd die niet veel meer lijkt te doen dat het vonnis betekenen. Verder heb ik gesproken met een behandelend ambtenaar die gezegd heeft dat ze nogmaal gezien pas betalen als het besluit genomen wordt. Is dat gebruikelijk of is daar wat aan te doen? Ik was niet van plan te wachten op een besluit dat nooit komt, de dwangsom is toch nu verschuldigd.
Het klopt wel dat het āgebruikelijkā is dat uitbetaling samenvalt met het besluit, maar dat is eerder om praktische dan juridische redenen. De ambtenaar zegt het zelf ook al: ānormaal gezienā. Juist wanneer een opvolgend beroep niet-tijdig aan de orde is, ligt het voor de hand om de volgelopen dwangsom alvast op te eisen en uit te betalen.
Puur juridisch is zelfs iedere dag extra vertraging 100 euro opeisbaar lijkt me.
Als ze blijven weigeren te betalen zou ik misschien een klacht bij de Nationale Ombudsman proberen?
Het innen van een rechterlijke dwangsom is een civielrechterlijke kwestie.
Indien het bestuursorgaan weigert om een rechterlijke dwangsom te betalen, kun je desnoods stappen naar de civiele rechter.
Zoaals @SPOON zei is het inderdaad, althans naar mijn eigen ervaring gebruikelijk dat de betaling samenvalt met het besluit. Maar bij mij is de dwangsom in die tijd ook niet volgelopen en het oplopen ervan dus ook geeindigd met het nemen van dat besluit.
Juridisch zie ik dan ook idd niet waarom een volgelopen dwangsom niet eerder uitbetaald zou kunnen worden.
Mijn ervaring is dat gewoon wordt betaald. Na 5 maand een bericht gezonden dat de dwangsom werd opgeƫist. 14 dagen erna een bericht gezonden met wat dwingende inhoud: aanmaning, gerechtelijke inning en beslaglegging, kosten en rente. Een dag later kreeg ik al een besluit dat zij zouden betalen en 15 dagen erna op mijn rekening.