Is een overheidsinstantie verplicht de Woo-verzoeker te laten weten dat er een zienswijze gevraagd wordt?

Ik heb bij het OM een Woo-verzoek ingediend over een persoon. Nu lees ik het volgende op internet:

Als de overheid naar aanleiding van een Woo-verzoek informatie over u openbaar wil maken, dan is zij verplicht om u in de gelegenheid te stellen om daarover binnen een bepaalde termijn een zienswijze naar voren te brengen. U ontvangt dan een concept-Woo-besluit en de documenten met de informatie waaruit blijkt welke informatie de overheid wel en niet openbaar wil maken.

In uw zienswijze kunt u reageren op het voornemen om informatie openbaar te maken. Als u wilt dat bepaalde informatie niet openbaar wordt gemaakt, dan moet u motiveren waarom een van de uitzonderingsgronden daarop moet worden toegepast.

en ook

De wet schrijft niet voor hoe lang de zienswijzetermijn moet zijn. In de praktijk varieert de zienswijzetermijn van enkele dagen tot enkele weken, maar ook langere termijnen komen voor. De zienswijzetermijn moet lang genoeg zijn om u in de gelegenheid te stellen om het voornemen tot openbaarmaking van informatie goed te bestuderen. De overheid kan worden gevraagd de zienswijzetermijn te verlengen. Gedurende de zienswijzetermijn, is de beslistermijn voor de overheid opgeschort.

Mijn vraag: is de overheid, in dit geval het OM, verplicht mij te informeren dat er bezwaar is gemaakt/een zienswijze is ingediend tegen openbaarmaking?

Als de overheid zienswijzen uitvraagt bij derden-belanghebbenden dan moet de verzoeker hiervan op de hoogte worden gesteld. Ook als de zienswijzeperiode is afgerond - omdat de termijn daarvoor is verstreken of omdat alle belanghebbenden hebben gereageerd - moet de verzoeker op de hoogte worden gesteld.

Ook nadat de zienswijzen bij de overheid zijn binnengekomen kan er tijd verstrijken omdat de overheid moet bepalen of zij de zienswijzen opvolgt of naast zich neerlegt. De overheid is niet verplicht zienswijzen te volgen.

1 like