Is het mogelijk tegen een besluit over strafdossiers in bezwaar te gaan?

Er is eindelijk een besluit genomen op mijn Woo-verzoek bij Het Openbaar Ministerie (OM). Deze had ik in oktober 2025 ingediend. Het betrof de handelswijze van het OM bij aangiften van smaad en laster van een oud-Kamerlid en tegenaangiften die tegen hem zijn ingediend. Deze zijn allemaal door het OM geseponeerd. Op grond van de Woo heb ik onder andere het strafdossier opgevraagd.

Wat ik uit het besluit opmaak is dat het OM veel documenten niet prijs wil geven vanwege privacy. Kan ik tegen dit besluit in bezwaar?

Politie- en strafdossiers zijn op grond van bijzondere wetten meestal niet op te vragen met de Woo.

Dit kan anders liggen als deze dossiers betrekking hebben op jezelf. Maar dat doe je dan niet met een Woo-verzoek, want dan wordt de informatie openbaar voor eenieder, maar met een beroep op de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg).

Als je toch de Woo gebruikt om deze informatie openbaar te krijgen, kan je inderdaad tegen het besluit in bezwaar. Wat betreft de documenten die wel binnen de reikwijdte van de Woo vallen, dien je dan te motiveren waarom de weigergronden verkeerd zouden zijn toegepast.

In dit stappenplan vind je meer informatie over het verloop van een bezwaarprocedure: Woo-hulp 3: In bezwaar! | Expertisecentrum SPOON

1 Like