Kan een bestuursorgaan een Woo-besluit uitstellen tot na bezwaar van een ander Woo-verzoek?

Het waterschap Rijn en IJssel wilde in eerste instantie het besluit op mijn Woo-verzoek uit 2025 uitstellen totdat op 9 mei a.s. de hoorzitting in het kader van mijn bezwaar tegen het besluit op mijn verzoek uit 2024 is geweest.

Dit bezwaar met betrekking tot mijn verzoek uit 2024 gaat over het naar mijn mening ten onrechte niet openbaar maken van dat financiële gegevens onder het mom van concurrentie:

Ten tweede vraag ik u om u niet te verschuilen achter de hoorzitting op 9 mei as, maar te voldoen aan Woo hoofdstuk 1 Rechten, art 1.1 en hoofdstuk 4 Openbaarmaking op verzoek, artikel 4.1.
Dus het opgevraagde voor 2025 te openbaren en de discussie over het wel of niet willen verstrekken van de financiële gegevens wel tijdens de hoorzitting aangeven welke weigergronden het waterschap gebruikt.

Antwoord waterschap:

Informatie over 2025

U geeft aan de informatie over 2025 te willen ontvangen. Hieruit maken wij op, samen de ingebrekestelling die wij hebben ontvangen (op d.d. 8 april j.l.), dat u zich niet kan vinden in het aanhouden van uw Woo-verzoek van d.d. 25 januari 2025 met zaaknummer 234960, zoals door het waterschap in onderstaande e-mail is aangegeven.

Naar aanleiding van uw reactie en de ingebrekestelling gaan wij door met het verzamelen van de door u verzochte informatie. Dit zullen vele documenten zijn en wij zullen trachten uw verzoek zo spoedig mogelijk af te handelen. Graag bieden wij u de mogelijkheid met het waterschap in overleg te treden. Wellicht wilt u een prioritering aangeven of bent u op zoek naar specifieke informatie. Wij horen graag van u of u bereidwillig bent tot overleg.

Goed dat je hebt aangegeven dat je het niet eens bent met het uitstellen van het besluit op je Woo-verzoek uit 2025! Dat en - indien de termijnen verstreken zijn - een ingebrekestelling sturen als het besluit uitblijft, is inderdaad het enige wat je kan doen.

Het bestuursorgaan is namelijk inderdaad gehouden om te besluiten op je verzoek en kan alleen met instemming van de verzoeker een besluit aanhouden.

Je aanvullende vraag hebben wij in deze topic apart neergezet, zodat andere verzoekers gerichter het antwoord op hun eigen soortgelijke vragen kunnen vinden.