Kan een verzoek buiten behandeling worden gesteld vanwege de omvang?

Ik heb een Woo-verzoek ingediend bij een gemeente. Het verzoek gaat over bezwaarschriften rondom een bouwvergunning vanaf 2024 t/m juni 2026. Ik heb heel specifiek gevraagd naar documenten, namelijk bezwaarschriften rondom vergunningaanvragen met betrekking tot bouwen of slopen die afgewezen zijn. Eerst kreeg ik een mail van de Woo-coördinator over een preciseringverzoek maar ik merkte dat het ging om de periode ipv de inhoud van documenten of bepaalbaarheid van documenten. Ik belde de desbetreffende medewerker en gaf aan dat een preciseringverzoek bedoeld is om mijn verzoek duidelijk te krijgen, niet om te zorgen dat ik de periode nog verder kan inkorten. Ik vroeg dan ook om rectificatie want het bleek namelijk wel duidelijk te zijn welke documenten ik verzoek. Die rectificatie heb ik per mail gekregen waarin expliciet is toegegeven dat mijn verzoek duidelijk is en dat het preciseringverzoek is ingetrokken. Tot mijn verbazing krijg ik nu weer een mail van de medewerker waarin staat na overleg met de afdeling dat het zou gaan om duizenden documenten (geen idee hoe maar oké) en dat het verzoek dusdanig belastend is voor de gemeente. Ik zou het verzoek nog veel verder moeten beperken of anders zou het buiten behandeling worden gesteld.

Ik snap het echt niet, je kan toch niet enkel op basis van de omvang een verzoek buiten behandeling stellen omdat het volgens de gemeente te belastend is voordat ze überhaupt ermee aan de slag zijn gegaan?

Wat moet ik nu ook doen gezien ze expliciet hun eerdere precisering hebben ingetrokken en hebben toegegeven dat het verzoek wel duidelijk is? Zijn er belangrijke dingen of jurisprudentie die mijn standpunt ondersteunen dat omvangrijk geen beletsel is opzich zelf?

Zojuist gebeld met de Woo-coördinator en het verhaal uitgelegd en ik krijg te horen: ‘ik stuur u een specificeringsverzoek niet precisering’. Ik vroeg wat wilt u bereiken middels specificering dan? En ik krijg te horen: ‘dat u misschien een jaar minder opvraagt’. Ongelofelijk. Ik krijg zelfs te horen dat hij zoveel documenten niet zal controleren, dat kost te veel tijd. Ik vroeg specifiek welke bepaling in de Woo u de bevoegdheid geeft om mijn verzoek buiten behandeling te stellen enkel omdat het omvangrijk is? Dit kon de Woo-coördinator niet vertellen, alleen dat er wellicht jurisprudentie is. Ook zei hij: ‘dan ga je maar in bezwaar en naar de rechter als je het er niet mee eens bent’. Kan ik iets ondernemen om dit te voorkomen? Hier wordt gewoon misbruik gemaakt van bevoegdheden. Er wordt toegegeven dat enkel op basis van de omvang het verzoek niet in behandeling zal worden genomen en dat ik het maar bij de rechter moet aanvechten. Schandalig.