Kan een volgend beroep niet-tijdig al ingediend worden voor de dwangsom van het eerdere beroep niet-tijdig helemaal is volgelopen?

Inmiddels is de volgelopen dwangsom van het eerste beroep niet-tijdig betaald en is in mijn tweede beroep niet-tijdig een tweede, hogere, dwangsom toegewezen. Deze is ook aan het vollopen. Nu wil ik mijn derde beroep niet-tijdig gaan indienen vóór de tweede dwangsom is volgelopen zodat er niet onnodig tijd verloren gaat. Ik las dat ‘puur juridisch’ ook voor vertraging 100 euro per dag opeisbaar zou kunnen zijn. Enig idee hoe dat aan te pakken?

Ik denk er nu aan in mijn derde beroep niet tijdig ook 100 euro per dag te eisen voor iedere dag tussen verbeurde dwangsom en daadwerkelijke betaling. Zou dat werken en zou ik dat derde beroep al kunnen starten voor de tweede dwangsom is volgelopen?

Veel vragen!

• Een volgend beroep niet-tijdig kan in principe worden ingediend vanaf het moment dat duidelijk wordt dat de opgelegde dwangsom geen prikkel blijkt te zijn voor het betrokken bestuursorgaan om zich aan de door de rechter opgelegde termijn te houden. Maar: volgens de geldende jurisprudentie zal de rechter een volgende dwangsom niet laten beginnen voordat de huidige is volgelopen. Met de huidige behandeltermijnen van de rechtbanken (doorgaans minimaal 2-3 maanden na indiening beroep niet-tijdig totdat uitspraak wordt gedaan), kun je dus prima 2-3 maanden voordat de huidige dwangsom is volgelopen het nieuwe beroep niet-tijdig indienen.

• Het is niet mogelijk een dwangsom te vragen voor het niet uitbetalen van de dwangsom. Het opeisen van de dwangsom is namelijk een civielrechtelijke kwestie. Ook een klacht bij de Nationale Ombudsman zou een goede optie kunnen zijn.

• Dan nog even dit: het is duidelijk dat er iets helemaal verkeerd gaat als een tweede of zelfs een derde beroep niet-tijdig nodig is om een besluit af te dwingen. Ik zou dan ook adviseren om ook (opnieuw) in overleg te gaan met de betreffende Woo-ambtenaren van het bestuursorgaan om te vragen wat er nu eigenlijk aan de hand is en waarom het zo lang duurt. We moeten, ook als Woo-verzoekers, verantwoord omgaan met belastinggeld en ons maximaal inspannen om te voorkomen dat het tot hoge dwangsommen komt.

1 like