Wat betreft het opvragen van uitspraken wordt geredeneerd dat deze op basis van artikel 8:78 Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) in het openbaar zijn gedaan. Voor de opvraging word ik verwezen naar de griffie van de desbetreffende rechtbank obv artikel 8:79 Awb.
Ik vermoed dat het niet kunnen opvragen van uitspraken komt doordat de rechtbank en Afdeling bestuursrechtspraak van Raad van State buiten de reikwijdte van de Woo artikel 2.2 vallen.
Klopt het dat de rechtbank en Afdeling bestuursrechtspraak op basis van artikel 2.2 Woo buiten de Woo vallen?
De rechtbank en Afdeling bestuursrechtspraak vallen niet te Woo-en.
Je kunt dus geen Woo-verzoek indienen bij een rechtbank of de ABRvS.
De Raad voor de Rechtspraak en de Raad van State, tenzij de Raad het koninklijk gezag uitoefent, en met uitzondering van de Afdeling bestuursrechtspraak, vallen wel te Woo-en.
Als jij je afvraagt of je een uitspraak kunt krijgen op grond van de Woo van een bestuursorgaan (omdat zij er zelf over beschikken), dan dienen ze mijn inziens er gewoon naar te verwijzen indien deze is gepubliceerd.
Maar het zelf openbaren van een uitspraak doen ze zover ik me herinner niet, of naja, niet vaak.
Het was een paar jaar geleden sinds ik zelf een zaak had over dit vraagstuk. Wat ik me nog ervan herinner is het volgende: Het probleem daarbij, en de reden waarom zo veel is uitgezonderd onder artikel 8.8 Woo, is dat er jurisprudentie was over specifieke wetgeving met betrekking tot het verkrijgen van documenten die uitputtend geregeld zijn ten opzichte van de Woo (ten minste, dat is wat sommige rechters voor zover ik me herinner vonden of in de wetsgeschiedenis van art 8.8 stond; geen idee meer). En afschriften van vonissen opvragen is bijv. al geregeld in art. 231 Wet Rv dan wel art. 8:79 Awb. En gezien dat dus daar al is vastgelegd zal jou dus worden verteld dat het verkrijgen van zo een document al uitputtend geregeld is en de Woo de verkeerde route is om te doorlopen voor dat soort documenten.
Hieraan kunnen we nog toevoegen dat, hoewel het niet mogelijk is om op grond van de Woo een gerechtelijke uitspraak op te vragen, dit wel gewoon mogelijk is via de communicatie-afdelingen. Als je het zaaknummer weet of andere kenmerken van de zaak, dan zal de rechtbank de zaak doorgaans op verzoek publiceren op rechtspraak.nl en de link aan je toesturen.
Het wordt pas een probleem op het moment dat je graag alle uitspraken zou willen over een bepaald onderwerp, zonder dat je kunt aangeven om welke zaken het precies gaat. Dergelijke verzoeken worden in beginsel afgewezen.