Maakt het uit hoe 'oud' de documenten zijn die ik opvraag?

Later mailde je ons dat we je vraag net anders begrepen hadden dan jij bedoelde, het ging je eigenlijk om de vraag of oudere documenten ruimer openbaar gemaakt zouden moeten worden dan recente:

Uit jullie reactie maak ik op dat jullie advies slaat op het verkrijgen van recente informatie van de provincie. Het gaat mij erom dat sinds juli 2022 toen ik mijn Woo-aanvraag indiende en nu, als de rechtbank inderdaad beveelt de lak weg te halen, veel veranderd is en dat het openbaar maken van die oude documenten (van vóór juli 2022) het belang van de Staat dus veel minder raakt, dus het argument van de ‘bescherming van het belang van de Staat’ veel minder relevant is nu dan in juli 2022.

Ons antwoord: het klopt dat artikel 5.3 van de Woo bepaalt dat bij informatie ouder dan 5 jaar het bestuursorgaan dient te motiveren waarom ondanks het tijdsverloop andere belangen toch zwaarder zouden moeten (blijven) wegen. Formeel moet deze 5 jaar berekend worden vanaf het moment van indienen van het Woo-verzoek (dus in jouw gevallen documenten uit ongeveer 2017 en ouder). De rechter beoordeelt immers of het bestuursorgaan bij het nemen van het primaire besluit een juiste beslissing heeft genomen. Maar: in de praktijk zullen rechters ook los van de wettelijke 5 jaar het tijdsverloop wel meewegen, bijvoorbeeld of de informatie nog ‘actueel’ is (zie dit blog De rechter doet een steekproef, mag dat? en dan onder het kopje ‘Vooral voordelig bij slordige Woo-besluiten’).

1 like

Hartelijk dank!