Inmiddels is het 4 februari, dit is de deadline die het Openbaar Ministerie (OM) zichzelf had gegeven om een besluit te nemen op mijn verzoek. Ik heb alleen nog steeds geen antwoord op mijn Woo-verzoek van het OM ontvangen. Vandaag de rechtbank maar weer gemaild over mijn beroep niet-tijdig, waar ik ook nog niks over heb gehoord. Ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog zou kunnen doen. Iemand nog tips?
In beginsel ligt jouw beroep op de stapel met beroepen niet-tijdig en worden deze in volgorde van binnenkomst en op basis van of het dossier compleet is (verweerschrift binnen?) behandeld.
Het enige wat je nog kunt doen, is een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van de rechtbank. Iedere rechtbank heeft deze. Dit kan soms helpen om de zaak prioriteit te geven, maar dan moet er natuurlijk wel een reden zijn dat jij vindt dat jouw zaak met voorrang behandeld moet worden.
We zullen hier spaarzaam mee om moeten gaan, omdat het anders ook al gauw een bot instrument is gebleken. Rechtbanken zullen dan zeggen: het is een structureel probleem dat we te weinig rechters en griffiers hebben om sneller deze beroepen af te handelen.
Misschien mag ik nog een aanvullende vraag stellen?
Ik heb beroep aangetekend tegen het besluit van het OM op mijn Woo-verzoek. De termijn van antwoorden, incl. verdaging, loopt vandaag 16 juli af. Vervolgstap is nu beroepschrift bij de rechtbank. Dien ik nu wederom een beroepschrift niet tijdig besluit in te dienen bij de rechtbank? En weer griffiekosten te betalen? Overigens nog steeds niets gehoord op mijn eerste beroepschrift niet tijdig besluit bij de rechtbank Rotterdam.
Als er al is besloten op jouw Woo-verzoek voordat het beroep niet tijdig beslissen is behandeld, dan zou ik dat eerlijk gezegd intrekken, er is immers een besluit genomen dus een beroep niet tijdig beslissen heeft geen nut en zal niet ontvankelijk worden verklaard. Als je het intrekt krijg je je griffierecht terug. Maar ik ben nu in de war, je hebt beroep aangetekend tegen het besluit van het OM? Bedoel je bezwaar of beroep? Als je bezwaar bedoelde en de verdaging is ook afgelopen dan moet je weer een nieuwe ingebrekestelling sturen en ze 2 weken de tijd geven om toch nog te beslissen op jouw bezwaar. Na die 2 weken kan je weer beroep niet tijdig beslissen indienen bij de rechtbank. Ja dan moet je ook weer griffierecht betalen. Als je toch wel beroep bedoelde ipv bezwaar en de termijnen voor antwoorden (ik neem aan dat je bedoelt dat de rechtbank een verweerschrift heeft opgevraagd) niet is nagekomen dan gaat de rechtbank verder met de inhoudelijke behandeling zonder een verweerschrift van de verweerder (OM).
Het is misschien wat onduidelijk, maar ik heb al eerder beroep niet tijdig besluit ingediend bij de rechtbank. Dat was omdat men te laat was met antwoorden op mijn allereerste Woo-verzoek. Uiteindelijk heb ik wel een antwoord op mijn Woo-verzoek gekregen. Daar heb ik bezwaar tegen aangetekend en er is ook een hoorzitting geweest. Nu is men weer te laat met antwoorden op mijn bezwaarschrift: de uiterste termijn van antwoorden is op 16 juli verlopen.
Dan dien je een ingebrekestelling te sturen met betrekking tot het niet antwoorden op jouw bezwaarschrift. Na die twee weken van de ingebrekestelling kan je een beroep niet tijdig beslissen bij de rechtbank doen.
Bedankt. Dat heb ik zojuist gedaan.
Maar eens een mail naar de rechtbank Rotterdam gestuurd griffierecht
Goed nieuws. Vandaag antwoord. Men is bereid de griffiekosten te betalen. ![]()