Omgang ontbrekende behandelbevestiging woo-verzoek

Ik heb op 19 maart 2025 een Woo-verzoek ingediend bij de provincie Gelderland. Dit ging per e-mail aan post@gelderland.nl zoals beschreven onder “Hoe doe ik een verzoek om informatie?”.

Per kerende post kwam een automatische mail retour met:

Beste mailer,
Hartelijk dank voor uw mail. Deze hebben wij in goede orde ontvangen. Indien dit van toepassing is, ontvangt u van ons nog een registratie- en/of behandelbevestiging. Hierin vermelden wij welke reactietermijn op uw verzoek van toepassing is.
Met vriendelijke groet,
Provincie Gelderland
Deze mail wordt automatisch verstuurd.

Normaliter ontvang je na het doen van een woo-verzoek een korte brief met daarin onder andere de besluittermijn. Deze brief kwam niet en daarom heb ik op 25 maart 2025 aan hetzelfde e-mailadres een e-mail gestuurd met het verzoek om deze brief te ontvangen:

Geachte lezer,
Op 19 maart heeft u een Woo-verzoek ontvangen. In de praktijk volgt dan meestal een brief over onder andere de wettelijke beslistermijn. Deze heb ik niet voorbij zien komen. Is het mogelijk dat deze verzonden wordt?
Het betreft: “bestandsnaam.pdf” betreffende onderwerp.

Ook hierop kwam per kerende post een automatische reactie met dezelfde inhoud als boven.

Tot op heden heb ik echter geen behandelbevestiging ontvangen, of andere reactie ontvangen per post of per e-mail.

Het betreft een verzoek om milieu-informatie over milieuvergunningen/natuurwetvergunningen als onderdeel van recent verleende maar nog niet definitieve omgevingsvergunningen in de gemeente Harderwijk.

De vierwekentermijn is inmiddels aardig in zicht aan het komen. Op basis van eerdere contacten met de provincie Gelderland verwacht ik dat er mogelijk politieke redenen zijn om de informatie liever niet dan wel te verstrekken en dat zal uitdraaien op een beroep niet-tijdig beslissen.

Ik kom er niet goed uit wat ik nu moet doen om de ingebrekestelling voor de rechtbank uiteindelijk met zekerheid geldig te laten zijn:

1. Een triple sturen van mail, aangetekende brief en normale brief met allen hetzelfde verzoek voor een behandelbevestiging.
  2. Enkel nogmaals via dezelfde weg een herinnering sturen.
  3. Verder niet aandringen en na vier weken de ingebrekestelling sturen.

Persoonlijk neig ik naar optie 3 om op 16 april (vier weken na het indienen van het verzoek) een ingebrekestelling sturen via e-mail en aangetekende brief.

Wat zijn echter overwegingen en jurisprudentie om in deze keuze mee te nemen als ik wil dat de rechtbank meegaat in de redenering dat het proces netjes verlopen is en dat een professionele overheid zelf haar termijnen en correspondentie moet bewaken?

Dit is het stappenplan dat wij aanraden:

1. Verzeker je ervan dat post@gelderland.nl inderdaad op de webpagina van de provincie over de Wet open overheid is aangewezen als geldige weg om een Woo-verzoek in te dienen
  2. Zo ja, dan kun je ervan uit gaan dat het Woo-verzoek goed en geldig is aangekomen
  3. Hoewel ontbreken van een ontvangstbevestiging vervelend is, zal de ‘datumstempel’ van je mailbericht in combinatie met de info op de site van de Provincie over indienen van Woo-verzoeken voldoende zijn om zo nodig bij de rechter te kunnen aantonen op welke datum je verzoek (geldig) is ontvangen
  4. Het is dus niet nodig opnieuw aan te dringen op een ontvangstbevestiging, zoals je zelf ook al suggereert
  5. Wel kan je, naast het versturen van de ingebrekestelling, een poging doen om via andere kanalen in contact te komen met een Woo-ambtenaar van de provincie om de verdere afhandeling van je verzoek te bespreken omdat een ingebrekestelling en een beroep bij de rechter wegens niet (tijdig) beslissen je nog niet een betere inhoudelijke behandeling van je verzoek oplevert en daar gaat het uiteindelijk om.
1 Like

Het is na een belletje en een nieuw verzoek per e-mail gelukt! Een behandelbrief is ontvangen 3 werkdagen na de aanvullende verzoeken.

1 Like