Vorig jaar stapte ik naar de rechtbank ivm enkele Woo-verzoeken die onbeantwoord bleven. In de tussentijd heeft verweerder een besluit genomen, maar onvoldoende (er ontbreekt allerlei informatie). Daartegen heb ik bezwaar gemaakt, en dit heb ik ook als ‘aanvullende stukken’ op rechtspraak.nl geüpload. Nu kreeg ik een brief van de rechtbank met de vraag of ik mijn beroep wil intrekken. Het was me niet duidelijk waarom, aangezien ik nog steeds geen nieuw antwoord heb gekregen sinds mijn bezwaar, en daarom belde ik de rechtbank. Er werd me verteld dat de twee zaken door de rechtbank als ‘afgehandeld’ beschouwd worden, omdat er reeds een besluit genomen is (ook al heb ik daar bezwaar tegen gemaakt). Met andere woorden, het hele proces lijkt opnieuw te beginnen en als ik uiteindelijk antwoord krijg en ik ben er niet tevreden mee, dan moet ik opnieuw naar de rechtbank. Dat kan toch niet kloppen? Op die manier kan verweerder me toch eindeloos aan het lijntje houden?
Ik ga ervan uit dat je met ‘ik stapte naar de rechtbank’ bedoelt dat je een beroep tegen het niet tijdig beslissen had ingediend.
Wanneer je een procedure indient tegen het niet tijdig beslissen, ligt de bal bij de rechtbank. Met andere woorden; alles wat daarna vervolgens volgt aan stukken, zoals onder andere het alsnog genomen besluit, wordt onderdeel van de beroepsprocedure die je hebt ingediend.
Dit betekent dus dat het alsnog genomen besluit van rechtswege betrekking heeft op dat beroep tegen het niet tijdig beslissen.
Dit geldt ook voor jouw bezwaren.
De rechtbank heeft nu dus vernomen dat er alsnog is besloten, en heeft jou nu gevraagd of jij tevreden bent met het alsnog genomen besluit en of je jouw beroepsprocedure daarbij wilt laten.
Kennelijk ben je het niet eens met het besluit, dus moet je als reactie aangeven dat je het er niet mee eens bent en het beroep niet intrekt.
De rechter zal daar dan kennis van nemen en de zaak ter behandeling als bezwaar naar het bestuursorgaan verwijzen: op dat moment bevind jij je dan weer officieel in de bezwaarprocedure. Nu zit je namelijk nog ‘vast’ in de beroepsprocedure tegen dat besluit.
Als je na die verwijzing, in het kader van de bezwaarprocedure, het oneens bent met het besluit, kan je weer beroep tegen dat inhoudelijke besluit gaan indienen, waarbij de rechtbank die vervolgens inhoudelijk zal behandelen.
Wij sluiten ons aan bij het antwoord van @Randwaarde. Het is slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden mogelijk de bezwaarfase als het ware over te slaan. Daartoe beslist de rechtbank uitsluitend als er grote procedurele fouten of evident onrechtmatige besluiten zijn genomen. Overigens zal ook in dat geval de rechter het bestuursorgaan opdracht geven een nieuw besluit te nemen.
Kortom, of je het beroep wegens niet-tijdig beslissen nu wel of niet intrekt, de rechter zal het vrijwel zeker terugsturen naar het bestuursorgaan om (eerst) een beslissing op bezwaar te nemen. Daarna kan een nieuw beroep volgen, waarna de rechtbank het besluit op bezwaar inhoudelijk zal beoordelen.
Met het intrekken van het beroep wegens niet-tijdig geef je op geen enkele manier aan dat je het inhoudelijk eens zou zijn met het inmiddels genomen besluit. Je geeft hiermee alleen aan dat het doel van het beroep niet-tijdig belissen - d.w.z. dat het bestuursorgaan een besluit neemt - is bereikt. Dit kan in een later beroep tegen het besluit op bezwaar op geen enkele manier tegen je gebruikt worden.
Bedankt @Randwaarde en @SPOON. Dit geeft al wat verheldering.
Wat wordt net met ‘bezwaarfase’ bedoelt? Ik heb enkele maanden geleden reeds bezwaar ingediend, de rechtbank heeft het doorgestuurd naar verweerder, en die heeft bevestigd het in behandeling te nemen. Betekent dit dan dat ik nu officieel in ‘bezwaarfase’ zit, en niet meer in de beroepsprocedure? Wat ik me nog afvraag is het volgende:
-
Als de verweerder uiteindelijk met een nieuw besluit op de proppen komt waar ik niet akkoord mee ben, moet ik dan een nieuwe procedure starten bij de rechtbank voor inhoudelijk beroep?
-
Is er een maximum-termijn voor de verweerder om op mijn bezwaar te antwoorden? Moet ik bij het overschrijden daarvan opnieuw een beroep niet-tijdig beslissen indienen?
-
Hoe dan ook lijkt het er dus op dat als ik niet tevreden ben met hoe verweerder verder handelt (inhoudelijk en/of niet-tijdig), ik helemaal opnieuw moet beginnen met procedure bij de rechtbank? Dat leek me vreemd, omdat het dan vrij makkelijk is voor bestuursorganen om WOO-verzoekers heel lang aan het lijntje te houden.
Don’t shoot the messenger:
- Ja, als het bestuursorgaan (eventueel wederom te laat en wederom lopende een beroep niet (tijdig) beslissen bij de bestuursrechter) beslist op je bezwaar en je het ook met de beslissing op bezwaar niet eens bent, dan zal je inderdaad opnieuw in beroep moeten bij de bestuursrechter. Dit beroep is een inhoudelijk beroep in plaats van een beroep wegens niet (tijdig) beslissen.
Stel: je ontvangt een besluit of een belissing op bezwaar lopende je beroep niet (tijdig) beslissen
Het komt zoals hierboven al beschreven voor dat een bestuursrechter, als je daarom vraagt, lopende een beroep niet (tijdig) beslissen ook het besluit of de beslissing op bezwaar beoordeeld. Daar kan je, als je dat wil, om vragen in je antwoord op de vraag van de rechtbank of je je beroep niet (tijdig) wil intrekken,
Wat betreft een beslissing op bezwaar lopende een beroep niet (tijdig) beslissen bij de bestuursrechter kan je hiervoor kiezen aangezien je het rechtsmiddel ‘bezwaar’ al gebruikt hebt.
In de fase dat je nog moet wachten op een besluit op je verzoek, kan het zonde zijn om dit aan de bestuursrechter te vragen omdat je dan het rechtsmiddel ‘bezwaar’ overslaat - en zoals ook hierboven al aangegeven gaan rechters hier daarom ook niet snel in mee.
- De termijn voor het nemen van een beslissing op jouw bezwaar is 12 weken vanaf de datum van het besluit. Daardoor maakt het dus niet veel uit hoe snel jij je bezwaar indient…
Deze 12 weken mag het bestuursorgaan met nog eens 6 weken verlengen, hetgeen moet worden toegelicht. Dit doen bestuursorganen bijvoorbeeld in het geval het bestuursorgaan een externe adviescommissie inschakelt. Zie voor meer informatie over de bezwaarfase en het gehoord worden door een (interne) hoorcommissie of een (externe) adviescommissie hoofdstuk 7 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).
Hoofdstuk 7 Awb. Bijzondere bepalingen over bezwaar en administratief beroep
- Dat heb je helaas goed gezien, met deze nuance: het niet (tijdig) beslissen is een probleem voor veel Woo-verzoekers bij veel bestuursorganen. Vandaar dat het van belang is dat je als verzoeker scherp bent met betrekking tot de termijnen.
Daarnaast duren de beroepsprocedures wegens het niet (tijdig) beslissen op een besluit of beslissing op bezwaar helaas ook erg lang. Zie bijvoorbeeld ons onderzoek van eerder dit jaar:
Rechtbanken laten beroepen niet tijdig beslissen (Woo) maandenlang op de plank liggen
Die twee termijnen bij elkaar opgeteld, kunnen ervoor zorgen dat je zeker een half jaar op je besluit of belissing op bezwaar aan het wachten bent, en dat is nog los van eventuele afspraken die je met het bestuursorgaan hebt gemaakt en waar pas weken of maanden later van bekend wordt dat het bestuursorgaan die afgesproken termijn niet nakomt.
En dat is natuurlijk al helemaal vierdubbel zuur als dat zowel met betrekking tot het uitblijven van een besluit op je Woo-verzoek als met betrekking tot het uitblijven van een beslissing op je bezwaar het geval is.