Als ik het goed begrijp, dan regelt de Wep (“Wet elektronische publicaties”) de digitale terinzagelegging van een aantal soorten documenten.
In artikel 3:11 Awb staat in lid 1 en 2:
1 Het bestuursorgaan legt het ontwerp van het te nemen besluit, met de daarop betrekking hebbende stukken die redelijkerwijs nodig zijn voor een beoordeling van het ontwerp, ter inzage, met uitzondering van stukken waarvoor bij wettelijk voorschrift mededeling op de in artikel 12 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze is voorgeschreven.
2 Artikel 5.1 van de Wet open overheid is van overeenkomstige toepassing. Indien op grond daarvan bepaalde stukken niet ter inzage worden gelegd, wordt daarvan mededeling gedaan.
Ik begrijp uit artikel 3:11 dat ontwerpbesluiten met relevante stukken voor de beoordeling ter inzage gelegd worden, en dat hierbij uitzonderingsgronden toegepast worden op basis van de Woo 5.1. Als stukken integraal niet terinzage gelegd worden, dan hoort er een mededeling te zijn.
Blijkbaar is worden deze stukken publiekelijk beschikbaar gemaakt, en gekuist volgens de Woo. Een deel van de Woo-verzoeken zou hiermee ingevuld kunnen worden.
Mijn vragen zijn:
- Zijn ze dan tijdens de ter inzagelegging voor die tijd dan openbaar toegankelijk gemaakt? Of mag je ze enkel inzien, maar er niet uit quoten, bewaren of hergebruiken in een artikel?
- Geldt de Wep ook voor artikel 3:11 Awb ontwerpbesluiten? Zo ja, moeten die ontwerpbesluiten dan ook te vinden zijn op officielebekendmakingen.nl?
- Zo ja, is bekend of en wanneer de bijbehorende stukken ook ooit op officielebekendmakingen.nl gaan komen ter inzage?