Als in Woo-procedures de beslissing op bezwaar langer dan een half jaar op zich laat wachten, of de uitspraak van de rechter langer dan anderhalf jaar, heb je recht op schadevergoeding. Het gaat om 500 euro voor elk half jaar dat de beslissing of uitspraak te laat is.
Overschrijding ‘redelijke termijn’
Je kunt recht hebben op schadevergoeding bij Woo-procedures die (veel) te lang duren. Als de beslissing op je bezwaar langer dan een half jaar op zich laat wachten heb je recht op schadevergoeding. De teller voor dat halfjaar begint te lopen vanaf het moment dat je je bezwaarschrift indient. Hetzelfde geldt als de beslissing op je beroepschrift langer dan anderhalf jaar uitblijft.
Je hebt hier recht op omdat dan niet alleen de wettelijke beslistermijnen zijn overschreden, maar ook de ‘redelijke’ beslistermijn. Je hebt, gerekend vanaf het moment dat de redelijke termijn is verlopen, per half jaar extra tijd recht op 500 euro. De totale periode wordt naar boven afgerond. Dat betekent dat de laatste periode, die nooit precies een half jaar zal zijn, voor 500 euro meetelt.
In deze zaak stelde de rechter bijvoorbeeld vast dat de behandeling van het beroep bij de rechtbank 4 maanden te lang had geduurd. De indiener van het Woo-verzoek had daarom recht op 500 euro.
De eis om schadevergoeding vanwege te lange duur van de bezwaarprocedure kun je in de bezwaarfase indienen bij het bestuursorgaan, maar ook daarna nog, als je in beroep gaat bij de rechter. Als je in beroep gaat kun je de eis indienen bij de rechtbank, vanaf het moment dat je weet dat de redelijke termijn is verstreken.
De eis om schadevergoeding vanwege te lange duur van de beroepsprocedure bij de rechter kun je indienen bij de rechter, uiterlijk bij het sluiten van het onderzoek ter zitting.
Wat ik dan wel gek vind is het volgende: soms kan je wel al recht hebben op een schadevergoeding. Maar daarmee wordt het probleem niet altijd opgelost.
Bijvoorbeeld: de procedure heeft al meer dan twee jaar geduurd. Maar er ligt nog steeds een integrale weigering of er is niet goed gezocht en dit valt niet binnen de bestuurlijke lus op te lossen. Dan krijg je dus wel een schadevergoeding maar is het probleem niet verholpen.
Elders op deze site staat dat een beroep bij de rechtbank wel 4 maanden kan duren. Bij mij duurt het nu al 9 maanden. (19-12-2025) Ondertussen heeft het overheidsorgaan wel al een besluit genomen, maar ik ben het niet eens met het besluit, heb daar bezwaar tegen gemaakt, en er is een hoorzitting geweest. Daar is inmiddels ook weer een antwoord op gekomen waar ik het niet mee eens ben. Intussen heb ik het beroep niet tijdige beslissing, omgezet in een beroep tegen de beslissing. Al die tijd heb ik niets van de rechtbank vernomen. Vanaf wanneer gaat het recht op schadevergoeding dan lopen?
We zien dat dit onderwerp veel vragen oproept. We doen een poging het duidelijker uit te leggen.
Het gaat hier om vergoeding van immateriele schade wegens overschrijding van de redelijke termijn. Het heeft dus niets te maken met de wettelijke beslistermijnen en ook niet met de dwangsommen.
Het Europees Hof voor de Rechten van de mens heeft bepaald wat deze redelijke termijnen zijn.
Als de behandeling van het bezwaar langer duurt dan een half jaar is het bestuursorgaan in beginsel een schadevergoeding van 500 euro verschuldigd. Tenzij bijvoorbeeld dit mede te wijten is aan de verzoeker.
Bij de behandeling van het beroep door de rechtbank wordt een optelsom gemaakt van de duur van de behandeling van het bezwaar en het beroep samen. Is dat meer dan 2 jaar, dan zal de rechter de Staat veroordelen tot betaling van 500 euro voor elk half jaar dat de behandeling langer heeft geduurd. Dit wordt naar boven afgerond.
Voorbeeld: je dient op 19-12-2025 een Woo-verzoek in waar op 01-04-2026 op wordt beslist. Vervolgens wordt bezwaar ingediend op 01-05-2026. Als het besluit op het bezwaar na 01-12-2026 wordt genomen is 500 euro schadevergoeding verschuldigd. Voor elk extra half jaar dat het langer duurt komt daar 500 euro bij.
Stel het besluit op bezwaar wordt genomen op 01-07-2026 en hiertegen stel je beroep in bij de rechter. Als deze behandeling langer duurt dan tot 01-05-2028 (twee jaar na indiening van het bezwaarschrift) kan ook hier een recht op 500 euro schadevergoeding per half jaar ontstaan.
Nee maar je denkt daarbij verkeerd. De schadevergoeding is niet gedacht voor het niet tijdig openbaren, maar voor het niet tijdig afhandelen van een rechtszaak: ongeacht diens uitkomst dus.