Ik heb twee zeer vergelijkbare woo-verzoeken lopen bij hetzelfde bestuursorgaan. Beide verzoeken zijn afgewezen, net als mijn bezwaren tegen die besluiten. Voor 1 van deze woo-verzoeken had ik daarom al een beroep ingesteld bij de rechtbank. Voor het 2e woo-verzoek wil ik dat ook doen. Kan ik de rechtbank vragen deze twee zaken samen te voegen in een zaak? De verzoeken en de aangedragen (tegen)argumenten zijn namelijk nagenoeg identiek, en dubbel werk lijkt me zinloos. Er is nog geen zittingsdatum gepland.
Ja zekers. Dat kun je gewoon direct aan de rechtbank verzoeken. De rechtbank zal dat dan zelf beoordelen en zeer waarschijnlijk ook honoreren.
De twee zaken zullen dan gevoegd worden behandeld.
Wij sluiten ons aan bij het antwoord van @Randwaarde. Het enige dat wij daar nog aan zouden toevoegen is dat het verstandig is om het zaaknummer van de rechtbank dat hoort bij de al lopende zaak duidelijk bij je verzoek tot voegen te vermelden.
Technisch gesproken blijven het overigens twee aparte beroepszaken, ze worden alleen gevoegd behandeld. Dat betekent ook dat je wel twee keer griffierecht zult moeten betalen. Dit kan alleen anders zijn als de verzoeken, de daarop genomen besluiten en de beroepen dermate identiek of samenhangend zijn dat zij als één beroep beschouwd en behandeld kunnen worden.
Veel dank @Randwaarde en @SPOON ! Kan dat verzoek tot voegen in het beroepsschrift zelf, of moet het separaat? En is het dan nog steeds noodzakelijk om het beroep te onderbouwen, ook als de argumenten dezelfde zijn als in het eerste beroep?
Ik heb toevallig vorige week nog een zitting gehad in een gevoegde zaak tegen de UvA.
Het maakt niet echt veel uit wanneer je dat verzoek doet, zolang het redelijk is. Als je wilt kun je het direct in je beroepschrift aangeven, of eventueel later. Heb het allebei bij verschillende casussen een keer zo gedaan.
Zoals SPOON al zei, blijven het formeel gezien nog altijd 2 zaken. Met andere woorden, je dient nog steeds je nieuwe ingediende zaak van gronden etc te voorzien. Echter, ook hier geldt gewoon dat je, als je dat wil, gewoon een kopie kan voorleggen van de reeds door jou in de andere zaak aangevoerde gronden etc., waarbij je gewoon ook hier aangeeft dat dat stuk of die stukken ook voor die nieuwe zaak als herhaald en ingelast dienen te worden beschouwd.
Kortom:
Je hebt 2 zaaknummers,
je zult voor die 2 zaken maar 1 zitting hebben,
betaalt 2x het griffierecht (behalve als er sprake is van samenhangende besluiten maar dat is weer iets anders; dan moeten die besluiten qua tijdstip van bekendmaking en inhoud in feite hetzelfde zijn),
het verzoek kun je tijdens indiening of erna doen maar wees natuurlijk redelijk, dus niet paar dagen voor een reeds geplande zitting,
En je kan als je wil gewoon verwijzen naar de reeds voorgelegde gronden in je andere zaak en aangeven dat die als herhaald en ingelast dienen te worden beschouwd (het beste ook die stukken gewoon opnieuw sturen i.h.k. van de nieuwe zaak zodat die ook in het dossier van de nieuwe zaak zitten), waarbij het je vrijstaat om natuurlijk nog aanvullende gronden aan te voeren.