We hebben een Woo-verzoek gedaan en er is iets geweigerd op gronde van de volgende redenering:
Artikel 5.1 eerste lid, aanhef en onder c, van de Woo bepaalt dat het verstrekken van informatie achterwege blijft voor zover dit bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn medegedeeld.
Onder bedrijfsgegevens moet volgens jurisprudentie worden verstaan: al die gegevens waaruit wetenswaardigheden kunnen worden afgelezen of afgeleid met betrekking tot de technische bedrijfsvoering of het productieproces dan wel met betrekking tot de afzet van producten of de kring van afnemers of leveranciers. Cijfers of gegevens die de financiële bedrijfsvoering en financiële stromen betreffen, worden eveneens als bedrijfs- en fabricagegegevens aangemerkt.
Het gaat in dit ook verzoek om methodieken die tot het intellectuele eigendom van de betrokken onderzoekers behoren.
In document nummers 4, 5, 7, 8, 14 en 17 tot en met 22 staan bedrijf- en fabricagegegevens. Deze gegevens zijn vertrouwelijk aan mij medegedeeld. Uw verzoek heeft betrekking op milieu-informatie, niet zijnde emissie-informatie. Gelet daarop is deze Woo-weigeringsgrond wel van toepassing, maar kan het verstrekken slechts achterwege blijven indien het algemene belang van openbaarheid niet opweegt tegen het belang dat deze bedrijfs- of fabricagegegevens vertrouwelijk blijven. Naar mijn oordeel weegt in dit geval het algemeen belang van de openbaarheid niet op tegen het belang waar deze uitzonderingsgrond op ziet. De aard van deze gegevens is mede dusdanig specifiek, dat openbaarmaking daarvan de toekomstige onderhandelingspositie van de betrokken onderzoekers beïnvloedt en derhalve tot financiële schade kan leiden. Ik zal deze informatie daarom niet openbaar maken.
Mijn vraag is: welke milieu-informatie niet zijnde emissie-informatie (= nog een strikter regime) kan op grond van artikel 5.1.c Woo worden geweigerd? Wie weet een organisatie of persoon die daar de jurisprudentie over bijhoudt?