Bij onder andere het waterschap Rijn en IJssel (WRIJ) moet je voor het indienen van een Woo-verzoek eerst inloggen met Digid. Vervolgens vul je het verzoek in met aanvullende informatie. Aan het eind wordt de mogelijkheid geboden een box aan te tikken om een ontvangstbevestiging van het ingediende verzoek te ontvangen.
Je klikt daarna op verzenden en je ontvangt meteen een ontvangstbevestiging met een Woo-nummer. Maar de inhoud van je verzoek zie je niet meer.
Als reden voor het niet verstrekken van een kopie of samenvatting staat er:
Vanwege privacyoverwegingen zit er bij de mail geen samenvatting.
Van dit nadeel aan het indienen van een Woo-verzoek door midden van een formulier hadden wij nog niet gehoord en ook nog niet bedacht. Het is namelijk, inderdaad, ook voor het verdere verloop van een Woo-procedure heel belangrijk om over je eigen Woo-verzoek te kunnen beschikken.
Ook in andere opzichten kleven er veel nadelen aan de meeste formulieren die overheden, voornamelijk veel gemeenten, aanbieden. Zeker als het ook nog eens verplicht is om deze formulieren te gebruiken (om je verzoek digitaal in te dienen).
Woo-formulieren zijn vaak ingewikkeld, sturend en verplichten je om bepaalde vakjes in te vullen terwijl een Woo-verzoek vormvrij is.
In de loop van dit voorjaar komen we met een onderzoek naar de kwaliteit van Woo-formulieren en zullen daarover hier op het Woo-forum, op ons blog en in onze maandelijkse Woo-update vertellen.