Informatie over de weigergrond persoonlijke beleidsopvattingen, het weigeren van concepten en het weigeren van onderlinge communicatie is in deze zaak des te meer van belang omdat bij bespreking bij de bezwaarcommissie door de verzoeker vragen zijn gesteld over het memo dat genoemd werd in de verslagen van 27 januari 2023, 10 februari en 22 februari 2023 (stuk nrs 10, 11 en 12 inventarisatielijst 8 februari 2024).
Volgens document 8 februari 2024 nr 10, het verslag dd 26 januari 2023, blijkt het volgende:
De vraag is, waar is dat memo? Het zou eind januari 2023 zijn geproduceerd. Het is aan diverse ambtenaren voorgelegd. Het heeft mogelijk ook gediend als onderlegger voor het collegebesluit betreffende de ruil (nr. 4 inventarislijst ). Hier wordt vermeld dat er twee adviezen/mail zijn meegenomen: W.S. 10-10-2023 (Ruimtelijk Ordening Stedenbouw) en M.K. 5-10-2023 (juridisch).
In verslag dd 10 februari 2023 wordt gemeld: ‘De heer (ZWART 1) heeft een intern voorstel geschreven middels een memo. Dit memo inclusief reactie vanuit diverse gemeenteleden volgt uiterlijk dinsdag 14-02-2023 en wordt door de heer (ZWART1) aan de heer ( ZWART2) verstrekt.’
Vervolgens wordt in het verslag 22 februari 2023 als datum 28-02-2023 genoemd. Dit memo was al gereed op 21 februari 2023 maar zit niet bij de documenten van het Woo-verzoek. Ook e-mails en appberichten hierover worden niet aangetroffen. Het is aannemelijk dat hierover met andere ambtenaren en/of bestuurders is ge-appt en gemaild, immers er wordt gemeld dat er reacties worden verwacht van andere gemeenteleden (nr 11 inventarisatielijst ).
Achteraf zegt de gemeente dat het memo niet bestaat, want er is vlot geconstateerd dat de constructie niet mogelijk was. Vreemd is dat omdat 8 maanden later de stukken toch een rol spelen als bijlagen bij het collegevoorstel en er onderling overleg is geweest over het memo. Er is in ieder geval een concept geweest en commentaar van leden van meerdere afdelingen van de gemeente.
Mijns inziens valt dat niet onder de weigergrond persoonlijke beleidsopvattingen, want het is een onderzoek naar mogelijkheden met argumenten voor en tegen. Dus hoort het openbaar te zijn.