Wordt het proces-verbaal van een zitting op verzoek aangemaakt en wie mag het opvragen?

Van een zitting bij de rechtbank wordt een proces-verbaal gemaakt. Hierin staat wat grofweg besproken is. Binnen bestuursrecht een ‘zakelijke weergave’; zie r.o. 4 van ECLI:NL:RVS:2025:297.

De rechtbank kent (mijns inziens terecht) een eigen openbaarmakingsdiscipline en valt onder Woo 8.8 als bijzondere regeling. Je kunt er geen Woo-verzoek indienen over de inhoud van de zitting.

Vaak worden zaken mondeling tijdens een zitting behandeld, maar niet altijd is de pers aanwezig op moment suprême.

Vandaar deze vragen:

• Klopt het dat dit proces-verbaal op verzoek aangemaakt wordt?
  • Voor wie is het proces-verbaal opvraagbaar? Pers, belanghebbenden, hogerberoepsrechter?

Er wordt inderdaad een proces-verbaal gemaakt. Dit krijg je volgens mij uitstuitend op het moment dat je in hoger beroep gaat.

Dank! En moet je daar dan separaat voor vragen, of komt dat mee in het procesdossier dat vanuit de rechtbank naar de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) gaat?

Automatisch, dat zit in het dossier wat vanuit de rechtbank naar de hoger beroepsrechter gaat, en dus ook naar de procespartijen.

2 Likes

Duidelijk! Gelukkig nooit ervaring mee gehad tot dusver. Het procesdossier wordt dus schijnbaar uitgebreid met het proces-verbaal. Wat eigenlijk ook wel logisch is, net zoals verslag uit bezwaarfase maar dat is schijnbaar alleen op verzoek rechtbank.

Het schriftelijk verslag heet niet altijd proces-verbaal maar kan ook ‘aantekeningen van de zitting’ heten.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens deze reactie ontvangen op mijn verzoek om een proces-verbaal te ontvangen:

U heeft de griffier gevraagd om een afschrift van het proces-verbaal van de zitting. De griffier heeft van het verhandelde van de zitting geen proces-verbaal opgemaakt. Wel heeft zij van het verhandelde van de zitting aantekeningen gemaakt. Een afschrift van die aantekeningen treft u bij deze brief aan.

Je kan bij de zitting vragen om een afschrift van het proces-verbaal te krijgen. Maar je kan het ook na een zitting vragen.

Je hebt recht op een tijdige toezending in relatie tot de tijd om in beroep te gaan.

Bij de Raad van State moest ik motiveren waarom ik een proces-verbaal wilde ontvangen. Maar ik heb het wel gekregen.

1 Like

Dank! Geweldig hoeveel kennis loskomt over hoe de processen lopen.

1 Like