Zien jullie alternatieve prikkels voor een niet-effectieve dwangsom als een bestuursorgaan maar niet besluit op mijn Woo-verzoek? Ik zat erover te denken te vragen om een hogere dwangsom die sneller vol loopt. Zou het helpen om een zitting te vragen?
Nee, wij weten geen alternatieve routes dan het nogmaals indienen van een beroep wegens het niet (tijdig) beslissen.
Bij een tweede beroep niet (tijdig) beslissen is er volgens de landelijke richtlijnen wel vrijwel altijd sprake van een hogere dwangsom dan de eerste keer, namelijk 250 euro in plaats van 100 euro per dag. Dit zou de druk op het bestuursorgaan moeten verhogen.
Een zitting wordt doorgaans door de rechtbank voor beroepen niet-tijdig niet nodig gevonden en hierom vragen zorgt er niet voor dat dit toch gebeurt.
Wel is het mogelijk om bij een tegenvallende uitspraak verzet aan te tekenen, waarbij dan ook beoordeeld wordt of die zitting er wel had moeten komen.
Dank voor julie hulp. Ik heb inmiddels bericht van de rechtbank ontvangen dat mijn tweede beroep versneld wordt behandeld.