De termijn voor uitgestelde publicatie naar aanleiding van mijn eerdere vraag loopt nog een week, dat is dus nog even afwachten. Gezien de toon van de derde-belanghebbende in de zienswijze - mij wordt zelfs misbruik van recht beticht - verwacht ik wel dat ze bezwaar in gaan dienen, maar interessant om te lezen dat in jullie ervaring er dus vaak niet doorgezet wordt (ben benieuwd of dat nog iets is waar we wat over gaan lezen in het onderzoek van Annemarie Drahmann voor het ACOI).
Ik bedenk dat ik in mijn eerdere vraag vraag niks had geschreven over dat ik wel al een beroep niet-tijdig beslissen aanhangig had gemaakt en me nog even zit af te vragen hoe het met het terugkrijgen van het griffierecht zit. Ik wil namelijk mijn beroep niet-tijdig beslissen pas intrekken als ik zeker weet dat ik daarmee niet mijn recht op een inhoudelijk bezwaar verspeel, maar wil natuurlijk ook graag mijn griffierecht terug (het samenspel tussen 8:41 lid 7, 6:20 Awb en art 3.1 Procesreglement bestuursrecht rechtbanken vind ik niet super duidelijk in dit geval). Hier had ik het bestuursorgaan al over gemaild, maar nog zonder reactie. Ik zag in de PostNL app dat er wel post van de Rechtbank onderweg is, dus wellicht dat dat het e.e.a. zal verduidelijken.
Misbruik van recht beschuldigingen komen helaas regelmatig voor, zie ook:
Je doelt denk ik op het onderzoek van Annemarie Drahmann over zienswijzen van derde belanghebbenden. Dat is nog niet gepubliceerd, de verwachting is dat zij met slimme en werkbare ideeën komt om dit deel van een Woo-procedure gestroomlijnder te laten verlopen.
Dan de vraag over het griffierecht. Als het goed is heeft het bestuursorgaan het besluit ook naar de rechtbank gestuurd. Die weet dus nu dat er een besluit is genomen. Zij zullen jou een brief sturen met de vraag of je je beroep wilt intrekken met alleen een uitspraak over de griffierechten en eventuele proceskosten.
Daar kun je akkoord mee gaan. Let wel op dat het bestuursorgaan dan ook echt contact met jou opneemt om het griffierecht aan jou te betalen! Stem pas in met het intrekken van de procedure als het betaalde griffierecht op je rekening staat.
Goed nieuws: de derde-belanghebbende heeft uiteindelijk inderdaad (nog) geen bezwaar gemaakt, en het document in kwestie heb ik nu ook ontvangen van het ministerie.
Verder heb ik uiteindelijk gewoon gevraagd aan het bestuursorgaan hoe het precies zat met het griffierecht en intrekken van het beroep niet-tijdig beslissen. Die gaf aan dat het intrekken van het beroep verder geen invloed zou hebben op een eventueel bezwaar, dus dat is een makkelijke oplossing!
Ik vraag zelf vooraleer ik het intrek als bestuursorgaan eigenlijk fout zat dat men de kosten vergoedt in rekening gebracht voor rechtbank. Tot dusver lukt dat. Scheelt weer geld en voelt eerlijker.