In mijn eerdere vraag heb ik niet gemeld dat ik wel al een beroep niet-tijdig beslissen aanhangig had gemaakt. Ik heb het besluit dus lopende dat beroep ontvangen.
Hoe zit het in zo’n situatie met het terugkrijgen van het griffierecht? Ik wil namelijk mijn beroep niet-tijdig beslissen pas intrekken als ik zeker weet dat ik daarmee niet mijn recht op een inhoudelijk bezwaar verspeel, maar ik wil natuurlijk ook graag mijn griffierecht terug. Het samenspel tussen 8:41 lid 7 Awb, 6:20 Awb en art 3.1 Procesreglement bestuursrecht rechtbanken vind ik niet super duidelijk in dit geval.
Artikel 8:41 lid 7 Awb: Indien het beroep wordt ingetrokken omdat het bestuursorgaan geheel of gedeeltelijk aan de indiener van het beroepschrift is tegemoetgekomen, vergoedt het bestuursorgaan aan de indiener het door deze betaalde griffierecht.
Artikel 6:20 Awb:
- Indien het beroep zich richt tegen het niet tijdig nemen van een besluit, blijft het bestuursorgaan verplicht dit besluit te nemen, tenzij de belanghebbende daarbij als gevolg van de beslissing op het beroep geen belang meer heeft.
- Het bestuursorgaan stelt een besluit als bedoeld in het eerste lid onverwijld ter beschikking aan het orgaan waarbij het beroep aanhangig is.
- Het beroep tegen het niet tijdig nemen van een besluit heeft mede betrekking op het alsnog genomen besluit, tenzij dit geheel aan het beroep tegemoet komt.
- De beslissing op het beroep kan echter worden verwezen naar een ander orgaan waarbij bezwaar of beroep tegen het alsnog genomen besluit aanhangig is, dan wel kan of kon worden gemaakt of ingesteld.
- Het beroep tegen het niet tijdig nemen van een besluit kan alsnog gegrond worden verklaard, indien de indiener van het beroepschrift daarbij belang heeft.
Artikel 3.1 Procesreglement besstuursrecht rechtbanken: Het beroep tegen het niet tijdig nemen of bekendmaken van een besluit (de artikelen 6:2,
6:20 en 8:55b tot en met 8:55f van de Awb)
- Dit artikel is van toepassing indien beroep is ingesteld tegen het niet tijdig nemen van een besluit of bekendmaken van een beschikking van rechtswege.
- De bestuursrechter behandelt het beroep versneld met toepassing van artikel 8:52 van de Awb. Dit deelt de griffier partijen mee in de ontvangstbevestiging of de berichtgeving, bedoeld in artikel 2.1. In afwijking van artikel 2.5, eerste lid, nodigt de griffier de indiener uit het griffierecht binnen twee weken te voldoen.
- Indien sprake is van een verzuim als bedoeld in artikel 6:6 van de Awb, stelt de bestuursrechter in afwijking van artikel 2.4, eerste lid, de indiener van het beroepschrift in de gelegenheid het verzuim binnen twee weken te herstellen.
- In het beroepschrift kan als beroepsgrond worden volstaan met de stelling dat het besluit te laat is genomen.
- Bij de berichtgeving, bedoeld in artikel 2.1, tweede lid, verzoekt de bestuursrechter het bestuursorgaan binnen twee weken de op de zaak betrekking hebbende stukken in te zenden en een verweerschrift in te dienen. Het bestuursorgaan deelt in het verweerschrift mee of de beslistermijn is overschreden, en zo ja wanneer een ingebrekestelling is ontvangen en indien niet binnen twee weken het besluit kan worden bekendgemaakt, waarom dat niet kan en wanneer het bestuursorgaan dit besluit wel kan bekendmaken. De bestuursrechter deelt het bestuursorgaan mee dat indien het hieraan niet of niet geheel voldoet, op het beroep wordt beslist op grondslag van de beschikbare stukken.
Ik heb het bestuursorgaan hier al over gemaild, maar nog geen reactie ontvangen. Ik zag in de PostNL app dat er wel post door de Rechtbank is verstuurd dus wellicht dat het antwoord al onderweg is.