Ik heb een beroep niet-tijdig gewonnen en de daaraan verbonden dwangsom is volgelopen. Voor zover ik kan vinden moet ik nu opnieuw en beroep niet tijdig instellen.
Dit lijkt me allemaal nogal omslachtig, nog een keer precies dezelfde procedure over doen. Is er een mogelijkheid dat te verkorten? Het lijkt me genoeg om de rechter uit de eerste zaak te informeren dat verweerder hun uitspraak niet in acht neemt door nog altijd geen besluit te nemen.
Is er iets mogelijk via een voorlopige voorziening (VoVo) bijvoorbeeld?
Het enige dat je kan doen is een tweede beroep niet (tijdig) indienen en dit kan je doen zonder eerst weer een nieuwe ingebrekestelling te sturen. Dat scheelt dus een klein beetje moeite…
Het beginnen van deze procedure kan al (kort) voordat de eerste dwangsom is volgelopen. Alleen zal de rechter de nieuwe dwangsom niet eerder laten beginnen dan de datum waarop de vorige is volgelopen. Dat is althans nu de staat van de jurisprudentie.
Overigens zal een tweede (en een derde, etc.) dwangsom als deze door de rechter wordt opgelegd hoger zijn dan de eerder opgelegde dwangsom. Doorgaans is de eerste dwangsom 100 euro per dag tot een totaal van 15.000 euro en de tweede 250 euro per dag tot een totaal van 37.500 euro. Daardoor neemt de druk op het bestuursorgaan dus in ieder geval wel toe.
Een voorlopige voorziening is naar ons weten helaas niet mogelijk, waarschijnlijk omdat het spoedeisende belang niet makkelijk hard te maken is en de rechter daar dus niet snel in mee zal gaan.