In 2025 kreeg SPOON gelijk van de rechtbank Gelderland: het verplicht inloggen met DigiD is verboden. De uitspraak heeft gevolgen voor de werkwijze van naar verwachting honderden overheidsinstanties.
De uitspraak vormt het voorlopige sluitstuk van een procedure die SPOON al in het najaar van 2023 startte. De gemeente Apeldoorn weigerde toen namelijk om een Woo-verzoek van SPOON dat we per mail hadden ingediend in behandeling te nemen.
Over het gebruik van DigiD schrijft de rechtbank dat uit de toelichting op de Woo uitdrukkelijk blijkt ‘dat het niet proportioneel is om bij het openstellen van elektronische informatieverzoeken DigiD voor te schrijven’.
Lees de volledige uitspraak hier: Uitspraak rechtbank Gelderland SPOON t. Gemeente Apeldoorn 14-08-2025.
Lees ook meer in ons blog over de uitspraak: Rechter verbiedt drempels online Woo-verzoek in zaak SPOON.