Allereerst mijn complimenten voor jullie website. Ik heb er veel aan gehad tijdens mijn Woo verzoek aan het OM.
Nu heb ik een vraag:
Inmiddels is de termijn van beantwoording verstreken. Ik heb het OM schriftelijk in gebreke gesteld. En heb bij de rechtbank Rotterdam beroep ingesteld van niet tijdige beslissing.
Ondertussen heeft het Woo-team van het OM mij laten weten dat mijn W00-verzoek zich in de afrondende fase bevind. Ik verwacht binnen nu en 2 weken alsnog de stukken te ontvangen.
Mijn vraag is, kom ik nog steeds in aanmerking voor een dwangsom? Ook voordat de rechter eventueel een uitspraak doet?
Als het OM inderdaad het besluit neemt vóórdat de termijn die de rechter zal opleggen (meestal 2, 4 of 6 weken) verloopt, is ook de dwangsom nog niet gaan lopen en heb je daar dus ook nog geen recht op.
De rechtbank zal je in dat geval dan ook vragen of je het beroep wil intrekken omdat (als) je inmiddels het besluit hebt ontvangen en daarop kan je antwoorden dat je daarmee akkoord gaat mits het OM je griffierecht (en eventueel proceskosten, als een gemachtigde voor jou het beroep heeft ingediend) vergoedt. Meestal benoemt de rechtbank de vergoeding zelf al in haar brief. Maar meestal moet je er desondanks nog zelf achteraan bij in dit geval het OM…
Frustrerend maar je moet maar denken: het in beroep gaan heeft wellicht wel haar functie al vervult doordat het druk op het proces heeft gezet.
De reden hiervoor is omdat een dwangsom een middel is om een besluit af te dwingen. Dit specifieke rechtsmiddel uit de Awb fungeert dus niet als een schadevergoeding.
Als een besluit dan ook is genomen, dan heb je jouw procesbelang bij het opleggen van een dergelijke dwangsom verloren en jouw beroep tegen het niet tijdig beslissen wordt niet-ontvankelijk verklaard.
Echter, ook ik zie hier grote problemen bij de rechtspraak, met name wat de snelheid / traagheid betreft van het komen tot een uitspraak om zo een dwangsom op te leggen.
Overeenkomstig 8:55b moet zo een uitspraak binnen 8 weken worden genomen. Dat halen ze bijna nooit. Bij mij deden ze er een keer 6 maanden over om een heel simpel geval buiten zitting af te doen.
Ik neig er echter naar om te zeggen dat wanneer deze 8 weken niet worden gehaald, er reeds dan sprake is van een schending van de redelijke termijn door de rechtbank. Normaliter is hier pas sprake van na 1,5 jaar ( + 6 maanden voor bezwaarprocedure ) bij “normale” zaken.
Tegen schendingen van de redelijke termijn heb je het recht op schadevergoedingen.
Wellicht dat ik hier binnenkort ook een zaak over zal hebben, maar dat wacht ik nu even af nu ik momenteel andere hele belangrijke casussen heb lopen die meer prioriteit kennen.
Dankjewel voor je antwoord. Inmiddels ook de Nota voor het betalen van Griffierecht binnen gekregen en voldaan. Goed dat je nog even vermeld dat ik die kosten wel kan terug krijgen ook als ik het beroep intrek.