Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het gebruiken van ChatGPT (of andere AI-tools) als hulpmiddel in het dagelijks leven?
Zelf ben ik nog een beetje zoekende, maar ik merk dat ik het soms fijn vind om gedachten van me af te schrijven en ChatGPT te laten reageren – een soort ‘gesprek’ zonder oordeel. Soms helpt het me om structuur te vinden in mijn hoofd, bijvoorbeeld bij het plannen of als ik vastloop in een overload.
Maar ik twijfel ook: is het echt helpend? Of maakt het me soms juist meer afhankelijk van iets digitaals?
Zijn er manieren waarop het jullie helpt bij autisme of ADHD? Of roept het juist frustraties of verwarring op?
Alle ervaringen zijn welkom – ik ben benieuwd naar jullie kijk erop!
Voor de Woo heb ik een tijdje terug een casus opgezet om vlot een basis samen te stellen voor het beoordelen van de rechtmatigheid van een besluit.
Het is dan nog steeds nodig om de wet qua grondslagen te kennen, want soms komt er onzin uit of confabuleert ChatGPT. Vooral ECLI’s zijn in meer dan de helft van de gevallen onzin, alhoewel vaak met enig zoeken wel de juiste ECLI’s te vinden zijn op https://rechtspraak.nl.
Het is een ideaal tool om de productiviteit te verhogen cq. de hoeveelheid benodigde tijd voor de analyse en opzoeken relevante jurisprudentie te verlagen. Maar zoals gezegd: alleen gebruiken als je de materie enigszins beheerst; er komt soms echte prachtig geformuleerde kolder of “down the rabbit hole” onzin uit. Dat laatste valt te voorkomen door een tijdelijke chat te starten zodat eerdere gedachtenspinsels niet de output beinvloeden.
Grootste voordelen zo uit het hoofd:
snelheid van opzoeken jurisprudentie via associatief denken,
de mogelijkheid om analyses te vragen over mogelijke verdere procesverlopen (inclusief metacognitie en duiding) en de waarschijnlijkheid van optreden,
snel herformuleren teksten om ze meer intern consistent te maken.