Dit is een vervolgvraag op: Is het ontbreken van een verslag van de hoorzitting gangbaar en rechtmatig?
Uit mijn netwerk begrijp ik dat het veslag van de hoorzitting niet structureel bij de processtukken zit als men in beroep gaat en dat het opvragen ervan niet altijd op enthousiasme kan rekenen. Er zijn ook signalen op meerdere plekken dat enkel de hoorzitting wordt opgenomen en alleen bij beroep uitgewerkt wordt tot een verslag. Dit maakt het bezwaarschriftenproces lastig te controleren als externe, want een document dat er niet is kun je ook niet opvragen via bijvoorbeeld de Woo.
Er worden wel geluidsopnames gemaakt, waarbij het bezwaarmakers verboden is om zelf geluidsopnames te maken.
Is het in lijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) artikel 6 ‘Recht op een eerlijk proces’ dat het niet is toegestaan om een geluidsopname voor eigen gebruik te maken?