Oppassen als bestuursorgaan zienswijze van belanghebbende overneemt

Maar weer eens een duidelijk voorbeeld - en een scherpzinnige ingreep door de Raad van State - dat bestuursorganen soms te makkelijk meegaan in zienswijzen van derde belanghebbenden. Voor Woo-verzoekers altijd opletten geblazen dus en daarom hamer ik er bij bestuursorganen ook altijd op dat ik wil weten welke passages zijn gelakt naar aanleiding van zienswijzen.

Deze gemeente had in een asbestrapport de huisnummers weggelakt, waardoor niet inzichtelijk was welke woningen niet waren onderzocht op aanwezigheid van asbest. De enige reden hiervoor bleek te zijn ‘de wens van het onderzoeksbureau’ en ‘de omstandigheid, kennelijk betrekking hebbende op het belang van de verhuurder, dat veel huurwoningen tegenwoordig koopwoningen worden, en dat het niet de bedoeling is dat via de Woo informatie openbaar wordt die potentiĂ«le kopers niet zouden hebben.’

Terecht oordeelde de staatsraad dat dit niks te maken heeft met de persoonlijke levenssfeer, terwijl de gemeente zich wel op die grond had gebaseerd.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RVS:2026:1732&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

2 Likes

Boeiend in het licht van mijn WOO-verzoek. Dat betreft slecht 4 documenten die openbaar gemaakt zouden moeten worden en naar zeggen van de betreffende instantie al maanden beschikbaar zijn. Alle termijnen ruimschoots overschreden en ‘capaciteitsproblemen’ worden aangevoerd als excuus. Zelf verdenk ik de belanghebbende ervan openbaarmaking tegen te houden. Blijkbaar krijgt die werkelijk alle ruimte (en tijd!) om het tegen te houden. Dat kan niet gezegd worden en dus schiet de instantie te hulp met een flut excuus. ‘Belangen afwegen’ klinkt chique, maar wordt een instrument.