Belanghebbende verzet zich tegen mijn Woo-verzoek, wat kan ik doen?

Naar aanleiding van een arbeidsincident heb ik de arbeidsinspectie ingeschakeld. De uitkomst was teleurstellend en ik verzocht een herinspectie. Die was nóg teleurstellender. Omdat de inspecties onvolledig waren, heb ik een Woo-verzoek ingediend.

Alle gegevens zijn verzameld, maar het betreffende bedrijf maakt bezwaar tegen openbaarmaking van de informatie. Alle termijnen zijn verstreken inmiddels. Blijkbaar ligt dit bedrijf (derde belanghebbende) dwars, niet de arbeidsinspectie.

Wat kan ik doen?

Is het mogelijk en handig om (toch) de inspectie die niet dwars ligt ingebreke te stellen?

Of is het mogelijk en beter om het bedrijf waartegen ik geen Woo heb lopen ingebreke te stellen?

Een ingebrekestelling richt zich tegen een bestuursorgaan dat geen of niet op tijd een besluit neemt. Jouw Woo-verzoek heb jij gericht aan de arbeidsinspectie. De arbeidsinspectie is degene die het besluit neemt, niet het bedrijf dat zicht tegen het openbaar maken van de informatie verzet.

De arbeidsinspectie is dan ook degene die het besluit niet tijdig neemt. Een ingebrekestelling is dan ook gericht tegen het bestuursorgaan, zijnde in dit geval de arbeidsinspectie.

Let wel op, met de termijn die de arbeidsinspectie heeft gegeven aan het bedrijf voor het verkrijgen van een zienswijze wordt ook de beslistermijn voor jouw Woo-verzoek opgeschort. Dit is vastgelegd in artikel 4:4 lid 3,Woo:

Artikel 4:4 lid 3 Woo:

Onverminderd artikel 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de termijn voor het geven van een beschikking opgeschort gerekend vanaf de dag na die waarop het bestuursorgaan de verzoeker meedeelt dat toepassing is gegeven aan artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht, tot en met de dag waarop door de belanghebbende of belanghebbenden een zienswijze naar voren is gebracht of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.

Dus, als de arbeidsinspectie het bedrijf 2 weken heeft gegeven om te reageren met een zienswijze, de standaardtermijn, dan wordt de beslistermijn voor het nemen van een besluit op jouw Woo-verzoek ook met 2 weken opgeschort.

Maar dit moet de arbeidsinspectie jou overeenkomstig leden 3 en 4 van artikel 4:4 Woo ook hebben meegedeeld.

1 Like

Ter aanvulling. Je schrijft over ‘bezwaar maken’ door het bedrijf. Wat je bedoelt is dat ze in een zienswijze hebben laten weten dat ze het niet eens zijn met het voorgenomen besluit van de inspectie.

Pas als de inspectie toch besluit de informatie openbaar te maken, kan het bedrijf in bezwaar gaan en via de rechter verzoeken om in de tussentijd de informatie nog niet openbaar te maken.

Zie daarover meer: Wat is de rol van een 'voorlopige voorziening' binnen de Woo?

En zie ook een eerder gestelde vraag over uitgestelde openbaarmaking, zoals dit genoemd wordt:

Dank voor je reactie en interesse. Ik heb uitsluitend via een contactpersoon telefonisch contact. De inspectie was twee keer erg ongunstig voor mij en dus gunstig voor het bedrijf. Desondanks vroeg het bedrijf om uitstel. Mijn werkgever (een ingehuurd transportbedrijf daar) betaalt al 11 maanden door terwijl ik op non actief sta. Laat ook niets horen verder. Je zou denken dat ze me met dat voor mij ongunstige rapport korte metten zouden maken met mij, maar het is juist dit uitstel en stilte dat het mij lastig maakt!

Het uitstel is mij mondeling meegedeeld: twee tot vier weken. Feestdagen als extra, want die tellen blijkbaar weer niet mee. Ik vind het allemaal raadselachtig.