De overheidsinstantie, waar ik een Woo-verzoek heb ingediend, wil met me praten. Ik denk dat ze de informatie buiten de Woo om willen verstrekken en dus willen dat ik mijn verzoek intrek. Ben ik daartoe verplicht? Ik weet niet of die informatie volledig zal zijn.
Zo’n voorstel om te praten kan verschillende dingen betekenen.
De volgende redenen komen het vaakst voor:
- Ze begrijpen niet alles aan je Woo-verzoek en willen dat je je verzoek verduidelijkt, dit wordt in de wet ‘preciseren’ genoemd
- Ze vragen zich af waarom je dit verzoek doet en proberen daar achter te komen, eigenlijk vraagt de overheidsinstantie zich dan af wat jouw ‘belang’ is bij het indienen van je verzoek
- Ze willen je alvast vertellen dat het veel documenten zijn of om een andere reden veel werk kost en daarom de termijn niet haalbaar is, dat wordt in de wet (te) ‘omvangrijk’ genoemd
- Ze willen je vragen buiten de Woo om beantwoorden of je de informatie (en de documenten) buiten de Woo om verstrekken
Als ze aanbieden je de informatie buiten de Woo om te geven, vraag je dan af of het alle informatie is die je zoekt. Je kunt dan ook afspreken dat je je Woo-verzoek on hold zet totdat je de verstrekte informatie (en eventueel documenten) hebt kunnen bekijken. Voldoet het niet, dan zet je je Woo-verzoek door.
Doorgaans is het aan te bevelen om op een uitnodiging om in gesprek te gaan over je verzoek in te gaan. Wel is het verstandig en ook redelijk om te verwachten dat je vooraf geinformeerd wordt over de punten die aan de orde zullen komen.
Kijk ook even in onze Stap-voor-stap-hulp tool voor meer informatie over deze ‘stap’ in het Woo-proces en de stappen daarna: Woo-hulp 2: Van verzoek naar besluit! | Expertisecentrum SPOON
Dank voor de doorverwijzingen. De ‘on hold’-tip is een goede.
Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.